Skip to content

Inwoners Oostakker en Sint-Amandsberg halen eerste slag thuis in het behoud van hun bushaltes

Inwoners Oostakker en Sint-Amandsberg halen eerste slag thuis in het behoud van hun bushaltes

Twee van de zes bushaltes die dreigden te verdwijnen in Oostakker en Sint-Amandsberg zouden dan toch blijven. Dat blijkt uit een antwoord van schepen voor mobiliteit Filip Watteeuw op een vraag van PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. Het gaat om de haltes Vogelzang en Goedlevenstraat, die momenteel door bus 38 en 39 bediend worden. De bushaltes zouden in de toekomst wel slechts om het half uur bediend worden. Vandaag is dat om het kwartier. In de Sint-Dorotheastraat zou er zelfs een halte kunnen bij komen, daar zouden bussen terug stoppen aan Paviljoenweg.

Al meer dan een jaar voeren buurtbewoners actie om zes haltes langs lijn 38/39 te behouden. “Dat er nu twee haltes blijven en een andere opnieuw actief kan worden, is een gedeeltelijke overwinning voor de actiegroep in de buurt,” reageert PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert, die de vragen en voorstellen van de buurtbewoners voorlas in commissie. “Dit toont aan dat het helpt om samen in verzet te gaan.” De PVDA blijft pleiten voor het behoud van alle haltes. “Nu de brandstofprijzen zo duur zijn, is eens te meer duidelijk waarom het zo belangrijk een kwaliteitsvol en betaalbaar alternatief te hebben met het openbaar vervoer. De Vlaamse regering en het Gentse stadsbestuur moeten daar in investeren. Het openbaar vervoer van de toekomst heeft nood aan meer haltes en bussen, niet minder.”

“Wij horen bij de bewoners dat ze nog niet tevreden zijn. Ze zullen het hier terecht niet bij laten,” vervolgt Welvaert. “Vier haltes zouden dan nog steeds onbediend blijven en de twee haltes  aan de scholen die wel bediend blijven, rijden slechts om de 30 minuten. Dat is onvoldoende.”

De definitieve plannen voor het nieuw vervoerplan zijn nog niet bekend. Na uitstel door de Vlaamse regering zouden ze ten vroegste van kracht gaan in 2023.