Bushaltes geschrapt in Sint-Amandsberg: PVDA wil méér openbaar vervoer

Vandaag voert de PVDA actie tegen het schrappen van zes bushaltes van lijn 38 en 39 in Sint-Amandsberg. De nieuwe dienstregeling, die van start moet gaan in januari 2022, lokte al eerder protest uit in de buurt en deed al stof opwaaien op de Gentse gemeenteraad. Daar liet bevoegd schepen Watteeuw weten dat de stad geen geld heeft voor een oplossing. “Haltes schrappen is een verkeerd signaal,” zegt PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. “Terwijl de ontradingscampagnes voor autogebruik zich opstapelen, zien de mensen het openbaar vervoer verdwijnen uit hun wijk. De Vlaamse regering in de stad Gent moeten net inzetten op een uitbreiding van het aanbod van De Lijn.”

“Binnenkort afgeschaft?” Die boodschap bevestigden actievoerders symbolisch aan de bushalte. Een belangrijk signaal, vindt de PVDA. “Binnen een paar maand worden deze haltes misschien niet meer bediend,” legt Sonja Welvaert uit. “Mensen zullen dan soms een kilometer verder moeten gaan om een bus te nemen. Een serieuze verlenging van het traject. Voor mensen met een beperkte mobiliteit is dat al helemaal niet te doen. Het gemeentebestuur zegt dat ze alternatieven voor de auto willen promoten. Nu nemen ze toch een stap in de verkeerde richting.”

Op een gemeenteraad begin maart vroeg Welvaert al aan Filip Watteeuw of er een oplossing zou komen. Watteeuw, die als voorzitter van de vervoersregio Gent verantwoordelijk is voor de afschaffing, liet toen verstaan dat het geld op is. Eerder werden aan Scheldeoord wel nog bushaltes gered, ook na acties van de PVDA en een buurtcomité. De PVDA wijst op een fout in het beleid op zowel stedelijk als Vlaams niveau. “Stad Gent wil wel geld halen uit het bestraffen van automobilisten, maar heeft die fondsen blijkbaar niet over voor kwalitatief openbaar vervoer,” vervolgt Welvaert. “De budgetneutraliteit die de Vlaamse regering oplegt is al helemaal verkeerd. Al jarenlang wordt er bespaard op het openbaar vervoer. Nu zien we dat de meest rendabele lijnen worden versterkt, ten koste van de dienstverlening aan ganse wijken. Alles wordt in stelling gebracht om De Lijn te privatiseren. Dat is niet ons model. Wij pleiten voor een kwaliteitsvolle publieke dienstverlening op maat van de mensen. Meer en beter openbaar vervoer. Daar moeten we naar toe.”