PVDA dient bezwaarschrift in tegen verdwijnen waardevol stukje bos Watersportbaan

Tussen de Watersportbaan en de Dongensesteenweg dreigt een waardevol stukje bos te verdwijnen. Bouwpromotor Bopro wil er een parking aanleggen voor een nieuwe hockeyvelden. De PVDA eist dat het stuk bos behouden blijft als groene buffer voor de buurt. De partij dient dan ook een bezwaarschrift in.

Het terrein waarvan sprake bevindt zich tussen de Watersportbaan en de volkstuintjes van de Assels ter hoogte van de Drongensesteenweg. Het bos is al vijftig jaar oud en het vormt een groene long voor de buurt en een groene buffer met de R4. Het is een prachtig stukje natuur dat niet verloren mag gaan. Bovendien is dit bos de thuis van heel wat dieren: er leven daar uilen, Vlaamse gaaien en vuur­salamanders en ook minder zeldzame dieren zoals egels, padden en kikkers.

Het bos moet nu wijken voor een nieuwe vastgoeddeal. “In Gentbrugge verschijnt een luxueuze Ecowijk die onbetaalbaar is voor de gewone Gentenaar. En in ruil daarvoor moet nu een stuk bos verdwijnen aan de Watersportbaan. Hoe ecologisch is Gentse vastgoedpolitiek eigenlijk?”, vraagt Tom De Meester, lijsttrekker voor de PVDA, zich af. Zowel in de Ecowijk in Gentbrugge als aan de Watersportbaan moeten bewoners vaststellen dat oorspronkelijke plannen en beloftes niet gehouden worden.

We zagen eerder hetzelfde gebeuren aan de kop van de Meulestede. Ook daar moet een stuk buurtgroen verdwijnen voor een luxueus bouwproject. Uit protest plantten bewoners daar hun kerstbomen: ‘Meulestee-bos’.

“Gentenaars doen veel inspanningen om geveltuintjes aan te leggen, maar ondertussen wordt een ecologisch waardevol stuk bos zomaar gekapt, zonder inspraak van de buurt”, hekelt De Meester nog. “Het project stuit op massaal protest van de buurtbewoners. Maar als het over vastgoed gaat blijven er van de dure beloftes over meer groen en meer participatie niet veel meer over.”

De PVDA wijst er nog op dat bouwpromotor achter de nieuwe hockeyvelden precies dezelfde is dan diegene die de omstreden Ecowijk mag bouwen in Gentbrugge. Het gaat om NV Bopro van AA-Gent voorzitter Ivan De Witte. Ze kunnen daarbij beroep doen op een grondenruil waarbij de projectontwikkelaar de een publiek stuk rond kon verwerven voor één euro van de Universiteit Gent, zo schrijft Apache. Die deal werd in het bestuurscollege van de UGent goedgekeurd door regeringscommissaris Yannick De Clerq (Open VLD), erebestuurder van AA-Gent, en toenamalig rector Anne De Paepe, wiens’ broer Jan De Paepe bestuurder is bij hockeyclub Gantoise en lange tijd de rechterhand was van Jeroen Piqueur bij het failliet gegane Optima Bank. “Opnieuw een goed voorbeeld van ons kent ons in de Gentse vastgoedwereld”, aldus Tom De Meester.

De PVDA eist dat het stuk bos behouden blijft als groene buffer en aldus opgenomen wordt in het RUP Groen. De partij dient een bezwaarschrift in tegen de vergunning die de Stad Gent dient af te leveren.

(Foto Pixabay: CC0 StefanHoffmann)