“Dit is geen gewone budgetwijziging maar een harde besparingsoperatie.”

Woensdag maakte het stadsbestuur haar besparingsplannen bekend. PVDA gemeenteraadslid Yüksel Kalaz fileert de plannen.

“Onze stad zit midden in een wooncrisis. Nog deze zomer werd bekend gemaakt dat een record aantal Gentenaars dakloos zijn. Waarnemend burgemeester Watteeuw zei 29 juli aan de pers dat er niet bespaard zou worden op het daklozenbeleid. Dat blijkt een volledige leugen!” begint PVDA gemeenteraadslid Yüksel Kalaz, “In de plannen bespaart het stadsbestuur 1,2 miljoen euro op de strijd tegen dakloosheid.”

Ook bij het stadspersoneel zal er bespaard worden. “Zo zal de groendienst het bijvoorbeeld met 24 voltijdse jobs minder moeten doen in 2025,” zegt Kalaz. “Hoe zal dit ten goede zijn van de Gentenaars?”

Kalaz neemt het op voor het personeel. “Veel mensen vallen uit door fysieke klachten met rug, schouders en knieproblemen of mentale last zoals oververmoeidheid en burn-out, dat is een vicieuze cirkel: hoe minder personeel, hoe hoger de werkdruk, hoe meer mensen uitvallen, en zo verder. Wat zal het stadsbestuur daar aan doen?”

“Dit is geen gewone budgetwijziging maar een harde besparingsoperatie ten kosten van het stadspersoneel en de meest kwetsbare Gentenaars,” besluit Kalaz. “Wij blijven vragen dat de sterkste schouders een eerlijke bijdrage leveren om de dienstverlening in onze stad te garanderen.”