8 maart - Internationale strijddag voor vrouwenrechten - Doe mee met Marianne

Marianne, de vrouwenbeweging van de PVDA, strijdt mee voor gelijkheid. Op 8 maart komen we op straat. Doe jij mee?

8 maart, dat is de internationale strijddag voor vrouwenrechten. Een dag van actie, een stakingsdag.

Ongelijkheid tussen vrouwen en mannen zit structureel verweven in onze samenleving. Door de coronacrisis neemt die ongelijkheid toe. Veel vrouwen werken in sectoren met lage lonen en precaire contracten. Deze sectoren zijn blijven draaien tijdens de pandemie. Toch blijft de regering een echte stijging van de lonen blokkeren. Vrouwen hebben de voorbije periode nog meer zorgtaken opgenomen. Denk maar bijvoorbeeld aan de crèches en de scholen die regelmatig sluiten. Dat maakt de combinatie tussen werk en zorg nog moeilijker. Bovendien neemt het geweld tegen vrouwen toe.

Wij voeren actie op 8 maart met de volgende eisen:

• Niks minder dan €14 per uur
  • Genoeg geleund op vrouwen. Sterke publieke diensten, nu!
  • Stop het geweld tegen vrouwen, nu

Wij ondersteunen met Marianne dan ook de oproep van het Collecti.e.f 8 Maars voor een vrouwenstaking en een betoging die vertrekt op dinsdag 8 maart om 18u op de Kouter. PVDA Gent doet zeker ook mee.

18u verzamelen op de Kouter
18u15 vertrek betoging
19u aankomst Vrijdagmarkt. Feministisch programma met toespraken en muziek

Kom je mee? Breng je vriendinnen, familie of collega’s mee? Laat het ons hier weten.

Vorige jaren droegen we een blauwe overall en gele handschoenen. Het geeft extra schwung als we ook dit jaar met enkele vrouwen zo in het blok zouden lopen. We hebben een kleine voorraad. Wil je er eentje lenen? Laat het gerust weten op evelyn.morreel@gmail.com.