PVDA voert actie aan Volvo Car Gent: “Wij willen een eerlijk deel van de koek”

Volvo Cars heeft net haar meest winstgevende jaarhelft ooit achter de rug, midden in de coronacrisis. De Vlaamse werkgeversfederatie Voka, waar Volvo Cars mee in de raad van bestuur zit, reageert desondanks heftig op de vakbondseisen voor loonsverhoging. Met de PVDA trakteren we daarom symbolisch alle werknemers van Volvo Car Gent aan het einde van hun shift op een eerlijk deel van de koek.

De Vlaamse werkgeversfederatie Voka reageert heftig op de vakbondseisen voor loonsverhoging. “Het is een waanidee dat er in sommige sectoren tijdens deze crisis bakken geld wordt verdiend”, beweren ze. Ook het VBO houdt vol dat “geen enkele sector gespaard werd en dat ze allemaal in het rood staan”. Zowel Volvo Cars, Volvo Trucks als Arcelor Mittal zitten in de raad van bestuur van Voka Oost-Vlaanderen en zijn lid van Agoria, de sectorfederatie metaal van het VBO.

Nochtans berichtte Volvo Cars in een persbericht van 4 februari dat ze net de meest winstgevende jaarhelft OOIT achter de rug hebben, midden in de coronacrisis: “Volvo Cars meldt de beste winst en verkoopvolumes ooit in de tweede helft van 2020, wat aantoont dat de onderneming erin geslaagd is de gevolgen van de coronapandemie te beperken en hiervan te herstellen.”

De PVDA trakteert daarom symbolisch alle werknemers van Volvo Car Gent alvast op een eerlijk deel van de koek op het einde van hun shift.

Want Volvo boekt nu al 10 jaar op een rij forse winsten, de laatste 5 jaar zelfs recordwinsten.  Terwijl de reële lonen in België de laatste 10 jaar met welgeteld… 0% gestegen zijn door de loonwet van 1996 die in de feiten een loonblokkeringswet is. Ook voor dit en volgend jaar voorziet deze wet in een loonsverhoging van ocharme maximaal 0,4%. Wij willen geen kruimels, maar een echte loonsverhoging. Daarom heeft de PVDA een petitie gelanceerd om deze wet aan te passen zodat echte loonsverhoging mogelijk wordt, zonder plafond. Die kan je tekenen op www.pvda.be/geen-kruimels  Hiermee ondersteunen we ook de acties van de vakbonden die ook willen dat de werkgevers het loonplafond van 0,4% loslaten. Ze eisen de vrijheid om echte loonsverhogingen te onderhandelen.

Niet vergeten: de werknemers van Volvo Car Gent hebben tijdens de eerste lockdown eerst wekenlang thuisgebleven met 30% loonverlies en hebben daarna met alle risico's vandien opnieuw keihard gewerkt om deze recordwinsten mogelijk te maken.

De laatste 5 jaar heeft Volvo Cars in totaal maar liefst 6,2 miljard euro winst gemaakt. Als je dat uitrekent per werknemer (dus na aftrek van loon) kom je uit aan bedrag van maar liefst 161.778 euro dat elke Volvo-werknemer wereldwijd gemiddeld heeft opgebracht. Voor het afgelopen corona-jaar alleen al, is dat 21.221 euro.

We hebben ook eens de kostprijs uitgerekend van een loonstijging voor de werknemers van Volvo Car Gent: daaruit blijkt dat een loonstijging van 0,4% anderhalf miljoen euro kost. 2% komt dus op 7,5 miljoen euro en pakweg 5% komt op 18,8 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2020 heeft Volvo 851 miljoen euro winst gemaakt.

Niet enkel Volvo Cars scoort trouwens goed, de studiedienst van de PVDA heeft aangetoond dat heel wat bedrijven winsten maken en hoge dividenden geven aan aandeelhouders. Loonsverhogingen van meerdere procenten zijn dus betaalbaar. Het is een kwestie van keuzes maken: beloon je de aandeelhouders of de mensen die werken?

We pikken er enkele bedrijven uit die ook in Oost-Vlaanderen actief zijn:

– ArcelorMittal België deed in 2019, na afsluiting van het vorig boekjaar, 300 miljoen euro cadeau aan zijn moedermaatschappij. Wij rekenden uit dat een loonsverhoging van 5% 30 miljoen euro kost. Perfect realistisch dus. Voor minder dan 20 miljoen euro kunnen ze al een loonsverhoging van 3% geven.

– Volvo Group, met onder andere een grote truckfabriek in Gent, besliste zopas zijn aandeelhouders te verwennen met een recorddividend van 3 miljard euro in 2021. We rekenden het prijskaartje uit van een wereldwijde loonsverhoging van 5% voor de 104.000 mensen die er werken. Het resultaat: 240 miljoen euro. Heel betaalbaar dus. Als men alleen het Belgische personeel een 5%-opslag geeft, spreken we over amper 12 miljoen euro. Een 2%-opslag zou zelfs minder dan 5 miljoen euro kosten.

– Ikea België maakte op het einde van het boekjaar 2020 een nettowinst van 49 miljoen euro. Het management schreef die mooie som onmiddellijk over aan de moedermaatschappij. Wij rekenden uit dat een loonsverhoging van 5% voor het personeel slechts een vijfde van het dividend kost, namelijk 9,5 miljoen euro. Dat zou pas een mooie erkenning voor die mensen zijn.

– Brico België kwam in 2020 uit op 152 miljoen euro winst. De lonen met 5% verhogen kan al voor minder dan 5 miljoen euro.

– Colruyt maakte 511 miljoen euro winst in 2020 en verwent zijn aandeelhouders met een dividend van 183 miljoen euro. Een loonsverhoging van 5% zou de winst met 67 miljoen euro verminderen. Maar er blijft ruim genoeg over voor de aandeelhouders.