Natan Hertogen

27 - Gemeenteraad Gent

Sociaal werker.

"Op 14 oktober vind je mij op plaats 27 op de PVDA-lijst. Onder andere omdat ik echt de kriebels krijg van politiekers die van Gent een “openlucht shoppingcenter” willen maken. Een stad op maat van de mensen die er wonen, dat is toch niet te veel gevraagd?

Wist je dat de PVDA de enige partij is met een uitgebreid programmapunt over sociaal werk? Met verschillende basiswerkers op de lijst, waaronder mezelf. Armoedebestrijding en sociaal beleid zijn dan ook topprioriteit.

Wist je dat Tom De Meester 6 jaar gelden gezworen heeft om betaalbaar wonen bovenaan de politieke agenda te zetten? Want het was toen al niet ok. En het is nog gelukt ook! Met als speerpunten in ons programma: een nieuwe wooncoöperatieve voor betaalbare woningen, de strijd tegen leegstand en een (groene) Gentse renovatierevolutie voor en met iedereen.

En wist je dat de PVDA heel goed weet dat sociaal doen centen kost? Met ‘sterke schoudertaks’ zorgen we dat niet de gezinnen, maar de bedrijven meebetalen. Voor een stad, die al haar inwoners vooruithelpt. Voor PVDA geen gemakkelijke oplossingen dus, zoals OCMW-grond verkopen aan Fernand Huts…

Wat ikzelf verder nog onthoud uit ons programma, en graag verder vertel, zijn onze pleidooien voor gratis openbaar vervoer en een wijkgezondheidscentrum in elke buurt. Omdat dat nu eenmaal ontzettend veel helpt om de stad socialer te maken. Dat is in beide gevallen ook bewezen met onderzoek en cijfers.

Na 14 oktober is het niet gedaan. De 6 jaar die volgen maak ik mee werk van de veerboot tussen de gemeenteraad en de ‘straat’. Want, zoals ook al die schandalen duidelijk maakten, het water is nog veel te diep! Bij PVDA geloven we in het idee: straat – raad – straat. Dat wil zeggen dat onze raadsleden de deuren van het stadhuis open zullen gooien om samen met geëngageerde burgers en organisaties werk te maken van een socialer Gent.

Met Tom in de gemeenteraad zal het kartel al haar beloftes moeten houden (ongeacht de coalitiepartner), zal de oppositie rood kleuren (schaamrood in het geval van de rechtse oppositie) en zijn we – in het allerslechtste geval – verzekerd van een sterke progressieve oppositie.

Mijn politiek engagement is niet van gisteren en komt niet van nergens. Maar deze keer kunnen we echt aan de slag. Hier in Gent zelf. Bovendien is een doorbraak van PVDA op 14 oktober ook niet onbelangrijk op Vlaams vlak. Elke extra stem voor de PVDA kan nu het verschil maken."