PVDA wil bijkomende brugfiguren in Gentse scholen

GENT – In de Feniks, een stedelijke basisschool in de Brugse Poort moet brugfiguur Fatiha na 22 jaar vertrekken. Een dwaze besparing, vindt de PVDA. De linkse partij pleit voor bijkomende brugfiguren om de zorg voor kwetsbare kinderen te garanderen.

"Fatiha is van ons en ze is nodig.” Dat zegt een groep ouders van De Feniks, een stedelijke basisschool in de Brugse Poort. Fatiha is een brugfiguur die dag in dag 'de brug' vormt tussen de school en kwetsbare leerlingen. De ouders van de Feniks nemen het niet dat Fatiha na 22 jaar de school moet verlaten omdat er 'slechts' 40% kwetsbare leerlingen geteld werden, terwijl het Gentse stadsbestuur de lat op 47% heeft gelegd. "Een kruideniersredenering die geen rekening houdt met de reële noden van meer dan 100 kwetsbare kinderen op de Feniksschool", zegt Gents PVDA-voorzitter Tom De Meester, "beknibbelen op de zorg voor kwetsbare kinderen is een stad als Gent onwaardig."

'Ik moet ergens de lijn trekken', zegt schepen Elke Decruynaere (Groen), maar dat vindt de PVDA een zwak argument. "Natuurlijk moet je ergens de lijn trekken, maar dan liefst bij voldoende zorg voor kwetsbare kinderen. De echte vraag is: waarom trekt het stadsbestuur geen extra budget uit zodat Fatiha kan blijven? Het schepencollege verdeelde onlangs 20 miljoen euro aan extra middelen: er komen 30 politie-agenten en 3 brugfiguren. Het voorbeeld van de Feniks bewijst dat die verhouding scheef zit."

De PVDA wil dat de invulling van de 20 miljoen euro extra middelen herbekeken wordt, vanuit de reële noden in de samenleving. "We moeten duidelijke keuzes maken en investeren in sociale prioriteiten. Er is een grote nood aan in bijkomende brugfiguren in het onderwijs, maar ook extra straathoekwerkers en buurtwerkers."