PVDA reageert boos op sluiting Tenneco: "Is het ooit genoeg voor de aandeelhouders?"

Het personeel van Tenneco kreeg donderdag van de directie te horen dat ze hun job verliezen. Tegen 2020 sluit de fabriek. In maart 2016 geraakte het bedrijf zijn contract met Volvo Cars kwijt, net als andere toeleveranciers SAS, Tower, Benteler en Faurecia. De PVDA drukt haar solidariteit uit met het getroffen personeel, en wijst Volvo Cars met de vingers. "De winst van Volvo Cars verdriedubbelde nog in 2015. En toch moest de winstmarge verder omhoog en kregen de toeleveranciers te horen dat het opnieuw 15 procent goedkoper moest.."

SAS was het eerste bedrijf dat sloot in oktober 2016. Er was een week staking nodig om een sociaal plan af te dwingen. Maar deze werknemers zijn uiteindelijk wel hun job kwijt. Nog geen 40% van hen vond intussen ander werk. Faurecia sluit eveneens tegen 2020. Bij Benteler en Tower is het nog afwachten of ze nog een ander contract in de wacht kunnen slepen. Anders dreigt voor hen ook slecht nieuws.

De PVDA toont haar solidariteit met de werknemers en wijst op de historische winstcijfers van Volvo Cars. De multinational kondigde in februari 2017 nog trots een operationele winst van 1,16 miljard euro aan, een stijging van 66% op een jaar tijd. Oost-Vlaams PVDA-voorzitter Tom De Meester: "Die hoge winst is te danken aan het harde werk van alle automobielarbeiders, of ze nu bij Volvo Cars of bij de toeleveranciers zoals Tenneco werken. Nooit verkocht Volvo Cars meer auto’s, een nieuw record sneuvelde met meer dan 530.000 verkochte wagens. De winstmarge per auto steeg op een jaar tijd van 1,5% naar 4%. En toch is het nooit genoeg voor de aandeelhouders. De winstmarge moet nog omhoog, tot 8% zoals bij de Duitse concurrentie. Bij Volvo Cars zelf stijgt de werkdruk alsmaar meer door de toenemende productiviteitseisen. Volvo-toeleveranciers verliezen hun contract omdat het onmogelijke gevraagd wordt. Gevolg: nu staan bij Tenneco de werknemers op straat, terwijl er enorme winsten geboekt worden. Dat is de wereld op zijn kop.”