Skip to content

Bewoners Ledeberg krijgen alternatief voor Tram 4 dankzij mobilisatie

Bewoners Ledeberg krijgen alternatief voor Tram 4 dankzij mobilisatie

Omdat de tramsporen niet meer veilig waren, werden de laatste 4 haltes van de iconische Tram 4 richting Moscou eind vorig jaar geschrapt. Na de mobilisatie van de bewoners van de wijk komt er nu toch een pendelbus voor de bewoners. Toch blijven er heel wat vragen over...

Op vrijdag 17 november krijgen de bewoners van Ledeberg een brief van de vervoermaatschappij De Lijn in hun brievenbus. Die laat hen weten dat vanaf dinsdag 21 november de laatste 4 haltes van de Tram 4 afgeschaft worden. Van het Ledebergplein tot terminus Moscou. De tramsporen zijn te gevaarlijk om erop verder te rijden, zegt De Lijn, die ook geen deftig alternatief heeft voorzien. De tramsporen gaan uit dienst tot hun hernieuwing die pas eind 2018 op de planning staat.

“De mensen blijven in de kou”, reageert het burgerinitiatief van Saskia van Driessche die een “Pendelbus voor Moscou” eist. Volgens De Lijn stappen er dagelijks 2.500 reizigers op en af. “Lederberg, ook stad?”, vraagt een buurtcomité met de zelfde naam zich af.

De bewoners laten zich niet doen

Mensen zijn boos. En groot gelijk hebben we, want ze zijn opnieuw de dupe van het besparingsbeleid bij De Lijn. Niet alleen de inwoners van Ledeberg worden getroffen. Want de De Lijn laat voortaan vier bussen langs de vier lege haltes laten rijden, maar niet zo regelmatig, en ook niet in dezelfde richting. Daardoor zijn de reizigers van Merelbeke hun verbinding naar Gent kwijt.

De petitie voor een “Pendelbus voor Moscou” verzamelt in heel kort tijd honderden handtekeningen. Op maandag 8 januari komt er een buurtvergadering samen met actiegroep “Ledeberg, ook stad?” en “Pendelbus voor Moscou”. Meer dan 30 inwoners zijn aanwezig, en besluiten om samen een buurt-betoging te organiseren.

De mobilisatie heeft alvast geloond, want door deze gecombineerde initiatieven heeft De Lijn nu toch beloofd om een Pendelbus naar Moscou in te zetten.

De bewoners blijven nog voorzichtig, want er staat nog geen datum vast. Bovendien blijven er heel wat vragen over: zal deze bus dezelfde haltes aandoen met dezelfde frequentie als tram 4? Even vroeg en even laat? Komen er garanties dat tram 4 in de toekomst zal blijven bestaan?

Ledeberg, ook stad?

Niet enkel Tram 4 heeft te kampen met slechte en gevaarlijke tramsporen. Ook in de Veldstraat moeten er dringend onderhoud en vervangingen gebeuren. Daarvoor heeft De Lijn al een plan klaar. Vanaf 2018 tot 2022 worden in verschillende fases herstellingen uitgevoerd.

Opvallend is de bezorgdheid van de liberaal Matthias DeClercq (VLD) over de Tram 1 en de Veldstraat. Dat de tram in de commerciële Veldstraat met grote winkelketens van de ene dag op de andere zou worden stopgezet is natuurlijk onaanvaardbaar. Maar zijn de reizigers en bewoners van Ledeberg, en de kleine handelaars van de markt op de Ledebergsplein dan misschien minder waard?

Investering in een sterke openbaar vervoersmaatschappij is nodig

Het is geen toeval dat meer en meer tramsporen niet tijdig worden onderhouden of hernieuwd. Het is het gevolg van een bewust keuze van de Vlaamse regering (NVA, CD&V en VLD) die besloten heeft op om 5 jaar tijd 115 miljoen euro te besparen op De Lijn. Ook de vorige regering (NVA, sp.a, CD&V) had al 50 miljoen bespaard. Dat er vandaag geen geld is om de tramsporen te vervangen is dus helemaal geen toeval.

Er zijn niet minder, maar wel meer investeringen nodig bij De Lijn. Een sterke openbaar vervoersmaatschappij is noodzakelijk om er voor te zorgen dat het recht op basismobiliteit bestaat voor iedereen. Ook in de wijken buiten de hippe centrum. Ook in dorpjes waar volgens de logica van de rentabiliteit en de winst er geen bus- of tramlijn zou mogen zijn. Dat er niet minder, maar meer deftige tramsporen komen is ook noodzakelijk voor de vermindering van het fijn stof en om ecologisch objectieven te bereiken.

De PVDA lanceerde vorig jaar het ‘Ocopusplan’, met 8 nieuwe tramlijnen in Gent, goed voor 45 kilometer extra tramspoor. Het Octopusplan kan jaarlijks voor 15 miljoen extra verplaatsingen via openbaar vervoer zorgen. Lees hier alles over het Octopusplan van de PVDA.

(Foto: dzjoef.be)