Roltrap Dampoort onverwacht hersteld

Donderdagochtend (27/10) begon men eindelijk met het herstel van de roltrap aan Gent-Dampoort, nadat deze al meer dan 4 maanden kapot was. “Actie voeren loont,” reageert Tom De Meester, voorzitter van PVDA Gent. De linkse partij vreest echter dat het herstel van korte duur zou kunnen zijn en vraag dat en roltrap zo snel mogelijk gemoderniseerd wordt.

Maandagochtend (24/10) voerde de PVDA nog actie aan het station Gent-Dampoort om het probleem met de roltrap aan te klagen. "Wisselstukken waren volgens de NMBS toen nog "onvindbaar" en een timing voor de herstelling was "onmogelijk te geven".", zegt Tom De Meester. "Maar blijkbaar heeft onze actie de verantwoordelijken toch aangezet om wakker te schieten. De onvindbare wisselstukken zijn gevonden, het onderhoud lijkt toch snel te kunnen gebeuren.”

De partij is voorzichtig tevreden, maar wijst toch op enkele problemen. Zo dateert de roltrap reeds van 1973. Woensdag beloofde minister Bellot dat ze vervangen zou moeten worden tegen 2020, maar de partij ijvert om het probleem op kortere termijn aan te pakken. “Jammer genoeg kan het best zijn dat deze 40 jaar oude trap binnen de kortste keren weer kapot is,” aldus Tom De Meester. De PVDA vraagt dat de roltrap zo snel mogelijke gemoderniseerd wordt. Ook de lift in het station functioneert nog steeds niet goed, maar loopt regelmatig vast. Voor rolstoelgebruikers is er dus nog altijd geen oplossing.

Volgens de PVDA moeten er dingend meer investeringen komen in openbare diensten zoals de NMBS. Op dit moment moet de NMBS 3 miljard euro besparen tegen 2018. “Ze besparen het openbaar vervoer letterlijk kapot”, aldus de PVDA. De linkse partij vraagt aan minister Bellot om bijkomende middelen vrij te maken om te kunnen investeren in buurtstations, teneinde een volwaardige basismobiliteit te garanderen voor pendelaars.