PVDA wil dat Gentse schepenen Peeters en Balthazar afstand doen van royale Publipart-vergoedingen

De Gentse schepenen Christophe Peeters en Tom Balthazar strijken al jaren 19.000 euro per jaar op als bestuurder bij Publipart, een spookbedrijf van de Luikse schandaalintercommunale Publifin. “Wij eisen dat de Stad Gent uit de Publipart-constructie stapt en dat de betrokken schepenen hun buitensporige vergoedingen terug afgeven”, zegt Tom De Meester, voorzitter van PVDA Gent. “Dit is de schaamte voorbij.”

De nieuwssite Apache onthult vandaag dat verschillende Vlaamse politici, waaronder CD&V-burgemeester van Oudenburg Ignace Dereeper, maar ook de Gentse schepen van Financiën Christophe Peeters (Open VLD) en Gents kandidaat-burgemeester Tom Balthazar (sp.a), als vertegenwoordigers van de Stad Gent, hoge zitpenningen opstrijken bij Publipart, één van de spookvennootschappen die genoemd worden in het schandaal rond de Luikse intercommunale Publifin. In de Raad van Bestuur van Publipart zitten verder ook spilfiguren van het Publifin-schandaal, waaronder Stéphane Moureau, Nethys-CEO en burgemeester van Ans, en de Luikse politicus Alain Mathot (PS).

€18.945 per bestuuder per jaar

Net zoals bij andere vennootschappen die in opspraak raakten in het Publifin-schandaal, zijn de vergoedingen voor bestuurders buitensporig hoog. De 17 bestuurders verdelen onderling jaarlijks precies € 359.973. Dat is € 18.945 per bestuurder per jaar, rekent Apache uit, voor hooguit enkele statutaire bestuursvergaderingen.

“Veel mensen moeten een heel jaar werken voor zo’n bedrag”, zegt de Gentse PVDA-voorzitter Tom De Meester. “Er is geen enkele verantwoording voor zo’n buitensporige vergoedingen. De NV Publipart is een spookbedrijf dat nul euro omzet draait, en louter enkele langlopende beleggingen bundelt bij het beursgenoteerde Elia, SN Airholding (de eigenaar van Brussels Airlines en gasbedrijf Fluxys. Veel hoeven de bestuurders dus niet te doen, behalve achteroverleunen en wachten tot de dividenden binnenstromen.”

“Christophe Peeters en Tom Balthazar krijgen als schepen een wedde van 99.000 euro per jaar” aldus De Meester. “Dat ze er daarnaast nog een bezoldigd mandaat, a rato van 19.000 euro, op nahouden in schimmige vennootschappen is simpelweg onetisch. Hoe leg je dat uit aan de vele Gentenaars die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, dat een schepenwedde van 99.000 euro niet volstaat?”

Tom Balthazar zou zich, in volle heisa over het Publifin-schandaal, recent teruggetrokken hebben als bestuurder van Publipart, zo liet hij weten aan Apache. In de officiële documenten van het Staatsblad is van dat ontslag echter geen spoor terug te vinden. Het ontslag is klaarblijkelijk zo recent dat het nog niet door de Raad van Bestuur van Publipart is geacteerd.

De PVDA pleit voor een klaar en duidelijk signaal. “We vragen dat schepen Balthazar en schepen Peeters afstand doen van de buitensporige vergoedingen die ze opstreken bij Publipart en al het geld terugstorten.” Ook wil de PVDA een einde aan de cumul van bezoldigde mandaten door het Gentse schepencollege.

Gent investeert in meest vervuilende energiebedrijf van vlaanderen

De PVDA vraagt verder dat de Stad Gent zich officieel terugtrekt uit Publipart en de nauw verbonden intercommunale Publilec. “Via Publilec en Publipart worden publieke middelen – belastingsgeld – geïnvesteerd in private energiebedrijven als Elia en EDF Luminus. Dat is te gek voor woorden. Gent wil de meest ecologische stad van Vlaanderen zijn, maar investeert 43 miljoen euro in EDF Luminus, het meest vervuilende energiebedrijf van Vlaanderen. Luminus doet het met een score van 3 op 20 in de groene stroomranking van Greenpeace zelfs slechter dan Electrabel. In plaats van al dat geld te investeren in private multinationals die investeren in kernenergie, fossiele brandstoffen en zelfs steenkool, kunnen we dat geld beter gebruiken om een eigen, stedelijk energiebedrijf voor groene stroom op te richten. Betaalbare, duurzame energie voor de Gentenaars, dat is waar de PVDA voor staat. Het geld is er, alleen de politieke wil ontbreekt.”